Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně
10.6.2017, Milan Šurkala, aktualita
Čistota provozu elektromobilů závisí na tom, jakým způsobem se pro ně vyrábí elektřina. Elon Musk chce udělat své Tesly ještě čistší, proto chce Superchargery odpojit od elektrické sítě a přejít výhradně na vlastní solární energii.
kuban (123) | 12.6.201719:43
při kolmém dopadu slunečních paprsků, na horách ­(méně atmosféry­), v superčistém vzduchu, ­"dopadne na zem­" zhruba 1100W energie ve VŠECH spektrech ­- viditelné záření je asi 45%, tzn. cca 500W

jeden solární panel má cca 1,6m² ­(cca 165cm x 99cm­)
v ideálních ­(laboratorních­) podmínkách vyprodukuje cca 265W
podmínky jsou následující: superčistý povrch, kolmý dopad světelných paprsků na panel, nulová prašnost­/smog, teplota nepřevyšující 25°C ­(!­), osvit odpovídající 1000W ­(? toto nevím, jak si mám přesně vysvětlit­)

pokud je Slunce více než přibližně 70° nad obzorem, na zem dopadne cca 1000W ­(ve všech spektrech­)
pokud je Slunce vysoko okolo 20° na obzorem, na zem dopadne cca 300W ­(ve všech spektrech­)
(u nás je v zimě cca 17° nad obzorem v poledne okolo vánoc, cca 65° při letním slunovratu ­- jestli dobře počítám­)

v těchto ideálních podmínkách panel dává cca 160W­/m² ­(ovšem jak je to s osvitem v laboratorních podmínkách není mi jasné ­- budu předpokládat, že tam není rozpor s realitou­)

dejme tomu, že na 100km je potřeba 20kWh ­(údaj z ­"rodiny­" ­- svetmobilne.cz­)
tedy pokud budeme chtít nabít elektromobil na 200km, a budeme počítat s mnohem lepším výsledkem­/nižšími ztrátami­/zářnou budoucností ­- potřebujeme idealistických 32kWh ­(ať se to lépe počítá­)
auto stojí hodinu na nabíječce, celou hodinu potřebuje 32kW ­- 32000W:160W­/m²=200m²

10m x 20m na hodinu nabíjení v poledne pro ujetí 200km ­- vše v laboratorních podmínkách

je jasné, že ty panely jednoho multistojanu na vyrenderovaném obrázku mohou zabrat přibližně 15m x 60m ­- mohly by být dobré pro nabití pěti až deseti aut za den ­(pokud velmi dobré podmínky dovolí a budeme udržovat čistý povrch panelů atd.­)
jestli dobře počítám, tak jeden přístřešek má 24­-26 nabíječek
v ideálních podmínkách tedy cca 25x200m² = 5000m² bez zeleně ­(­"fotbalové hřiště­")
panely v reálu ovšem zabírají více místa, než je jejich aktivní plocha

dva stojany, tři hektary ­(?­) ­- v laboratorních podmínkách, slunce 70° nad obzorem

realita?
(2 stojany = 20ha? 30ha? 0,5km²? víc? nabíjení v noci? vysoká teplota? prašnost? ztrátové meziukládání v bateriích stanice? slunce většinu dne hluboko pod 70° nad obzorem? energie nutná pro čištění panelů a jejich natáčení­/naklápění­/nebo nízká účinnost? samozřejmě počasí a roční období?­)

jestli jsem něco spočítal špatně, tak se omlouvám
údaje o solárních panelech např. ze solarcity.com, výrobců a podobných zelených stránek ­(tzn. ty lepší čísla­)


p.s. co říkáte na nehodu R. Hammonda ­(The Grand Tour­) s elektrosupersportem? mě připadalo, že se jenom trochu skutálel z kopce ­(asi šel přes střechu, pravděpodobně­) ­- ve chvíli, kdy sjel mimo silnici, měl už nízkou rychlost a nebyla tam žádná překážka, do které by narazil ..
Odpovědět0  0
Aros (547) | 12.6.201713:27
"Tesla odpojí Superchargery od elektrické sítě, přejde na solár­"

Tak opravdu bych neřekl, že je ­"odpojí od sítě­", případně jak ještě dále píšete ­"odřeže­". To se určitě nestane a to hned ze dvou důvodů. Při dlouhodobě špatném počasí by nebylo z čeho nabíjet. To by svým zákazníkům asi neudělali... Za druhé. Za stavu, kdy mají veškeré akumulátory nabité naplno, budou energii ­"vyhazovat­" ­(ať už by se to technicky provádělo jakkoliv­)? To asi ne... Očekávám, že v takovém případě ji zase budou chtít prodávat do sítě. V podstatě by tu elektrárnu vůbec nemuseli stavět nad tím superchargerem, ale někde na poušti, a prostě by řekli, že ­"kupují­" tu svoji solárně vyrobenou elektřinu. Ale tady jde hlavně o dojem a reklamu. Proto budou chtít mít ty panely přímo nad nabíječkami, aby si to lidé přímo v hlavě spojovali. Jo, Tesla, to je ta ekologická firma. A taky vzhledem k tomu, že vlastní i SolarCity, je to dvojitá reklama na jejich výrobky.
Odpovědět1  0
maiki (173) | 10.6.201712:11
Mně připadá, že smysluplnost solárních panelů u nás je mizerná. Podle všeho potřebují ohromnou plochu, aby vyrobily dost energie, a ta plocha tu prostě není a nebude. Zastavovat zeleň je nesmysl, pak se naruší komplet celý ekosystém, poušť tu není a střechy domů to nezachrání. Pokud by někdo spočítal, jestli se vyplatí zastavět např. Saharu panely, tak to je jediné, co mi dává smysl. Ideální bude až dojde ropa, to je donutí tímto směrem uvažovat. A úplně neideálnější bude, až se vše omezí na železniční přepravu jako kdysi.
Odpovědět2  0
Blaazen (241) | 10.6.201714:43
Souhlas. Navíc na střechu je mnohem lepší dát fototermiku na ohřev vody, ta má účinnost až 70%, oproti asi 15% fotovoltaiky. A zeleň osadit biomasou. Kotle na peletky mají účinnost přes 90%, skoro nekouří, minimum popela, mají automatické podavače ­(t.j. vysoký komfort­) a je to nefosilní palivo. A to nejlepší: nebudeme muset kupovat ruský plyn.
Odpovědět1  0
Aros (547) | 12.6.201713:20
Jedinná ekologická elektrárna je jaderná. Má sice problém s tím odpadem, ale ne nijak větší, než ty ostatní elektrárny. Například solární elektrárna, na to, jak malou má účinnost, je velice neekologicky vyráběná a až doslouží, tak se rozhodně nehodí na obyčejné smetiště... Pracuji s asi 5 let starými údaji a očekávám, že se to za tu dobu nějak posunulo, ale zase ne tak, aby to něco výrazně změnilo.
Odpovědět2  2
Zajímá Vás tato diskuze? Začněte ji sledovat a když přibude nový komentář, pošleme Vám e-mail.
 
Nový komentář k článku
Pro přidání komentáře se přihlaste (vpravo nahoře). Pokud nemáte profil, zaregistrujte se pro využívání dalších funkcí.